18

Tulisan untuk Adik-Adikku di Biostatistik FKM UI (1) – Awal Mula

Sebenernya udah dari beberapa minggu yang lalu aku dikontak sama Pak Pandu, pembimbing akademik aku di FKM UI buat nulisin pengalaman aku dari awalnya belajar di FKM UI, ambil peminatan biostatistik, sampe sekarang kuliah di Karolinska Institutet, Swedia.

“Biar yang muda-muda bisa semangat mengikuti jejak Alice,” katanya.

Wakwawwwww…. ^^’ Siapalah diriku ini. Kuliah juga belum lulus, ga punya posisi apa-apa. Tapi beliau meyakinkan aku kalau kita semua akan terus berproses. Maka baiklah, untuk adik-adikku mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia di mana pun kalian berada (berasa penyiar radio), tulisan ini untuk kalian.

Awal Mula

Aku pertama tau tentang FKM sebenernya dari temen masa kecil aku – secara ga langsung. Waktu galau-galaunya milih jurusan kuliah, tiba-tiba aku inget kalau orang tuaku pernah cerita kalau temenku ini sekarang kuliah di FKM. Weks.. apaan tuh FKM? Cari cari cari info di internet, eh nemu situsnya. Trus liat jurusan-jurusannya kok menarik ya? Ah coba ah daftar. Kebetulan waktu tahun aku masuk (2008 – iyah, aku sudah tua 😛 ) ada seleksi namanya Ujian Masuk Bersama (UMB) di mana kita bisa milih 2 jurusan dari 5 universitas yang berpartisipasi di UMB itu, termasuk UI. Ga disangka ga dinyana eh keterima. Alhamdulillah, akhirnya sejak bulan Juli 2008, aku resmi jadi mahasiswa FKM UI (bangga….). 😀

Mahasiswa baru FKM UI yang tertindas

Pilah-Pilih Peminatan

Di zaman itu (berasa tua), kita udah bisa milih peminatan di semester ke-3. Dari awal ada 3 peminatan yang pengen banget aku masukin: biostatistik, informatika kesehatan, sama kesehatan lingkungan. Aku inget banget ada satu kakak kelas yang selalu bilang,”Biostatistik itu kan cuma tools…” Yaelah bro, kalo cuma tools trus kenapa? Kan malah bagus jadi bisa ke mana-mana ^^’ Di masa-masa kritis itu, FKM rame banget deh ada segala rupa pengenalan jurusan, mulai dari presentasi oleh ketua departemennya sampe presentasi oleh kakak kelas (duh apa sih istilahnya?). Inget banget waktu itu aku sama beberapa temenku saking galaunya sampe main ke Dept. Bios ketemu kadepnya (waktu itu masih Bu Dinihalo, Ibu, apa kabar? Hehehe…), nanya-nanya tentang peminatan-peminatan di Dept. Bios. Baek bener lagi sama Bu Dini diladenin aja kita. Padahal kenal juga belom. Hueheuheuheuhe. Makasih ya, Bu…

Setelah menimbang-nimbang dan berpikir-pikir, akhirnya aku mantap mengambil peminatan biostatistik. Kenapa? Sebenernya lebih karena waktu itu aku bisa dibilang tertarik sama semua bidang di kesehatan masyarakat sih. Terus daripada milih satu bidang trus akhirnya aku kecewa karena ga suka di tengah jalan, ya mending aku milih satu bidang yang bisa masuk ke semuanya lah. Berangkat dari pemikiran seperti itu, aku merasa biostatistik lah bidang yang sesuai dengan visi misiku. Jadi… mari kita belajar biostatistik! 😀

Masa-Masa Kuliah Biostatistik di FKM UI

Biostatistik 2008! ❤

Di angkatan aku yang masuk Dept. Bios ada 23 orang, cewek semua (girl power :P). Peminatan biostatistik paling sedikit orangnya, cuma 6 orang XD Sisanya tersebar di informatika kesehatan sama manajemen informasi kesehatan. Karena orangnya sedikit, aku pribadi ngerasa enak sih belajarnya (kaya yang suka belajar aja 😛 ) Hehehehe… Tapi ngga juga sih, soalnya kadang ada mata kuliah yang kelasnya dicampur sama peminatan lain gitu.

Beberapa mata kuliah yang berkesan:

  1. Matematika 2

Gatau emang bawaan lahir suka matematika kali ya jadi seneng aja belajar ini. Padahal waktu itu di semester 3 ambil SKS-nya sampe 24 dan matkul ini termasuk yang paling sore belajarnya.

  1. Analisis Data Multivariabel

Pertama kalinya ketemu Pak Pandu sama Pak Farid di matkul ini nih kalo ga salah. Sejujurnya ini matkul di awal-awal sempet bikin aku frustrasi, soalnya susaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh!!!

Ngga deng, ga susah. Kayanya sih waktu itu ada gap gitu antara matkul sebelumnya sama matkul yang ini jadi otakku ga nyampe buat mencerna kuliahnya. Hahahaha XD Tapi alhamdulillah akhirnya bisa ngikutin dan mata kuliah ini termasuk yang paling dipake ilmunya sampe kuliah S2 sekarang 🙂

  1. Teori dan Praktek Pengumpulan Data

Berkesan soalnya kita sampe turun lapangan ngetokin rumah orang nyari responden. Ditolak? Oh itu biasa…. :))))))) *padahal trauma juga dengan penolakan *tapi sekalinya dapet responden senengnya minta ampun

  1. Standardisasi Terminologi Kesehatan

Pertama kalinya belajar pake kitab International Classification of Diseases-10 (ICD-10). Sukaaaaa ❤ Hehehehe. (Aneh ga sih suka sama ICD-10? XD ) Tiap mau kuliah biasanya ada kawan-kawan yang bersukarela bawain kitab ICD-10 yang setebel-tebel alaihim (padahal sekarang udah ada yang online nya juga. Heheheheu). Kepake banget waktu magang di Kemenkes 🙂

  1. Penggunaan Data untuk Kebijakan Kesehatan

Ketemu lagi sama Pak Pandu. Kenapa berkesan? Soalnya ini pertama kalinya aku ”ketemu” sama Professor Hans Rosling dari Karolinska Institutet, Swedia. Jadi waktu itu Pak Pandu muterin video dari GapMinder gitu. Itu asli sampe sekarang aku masih kepikiran, ”Edan kok bisa ya orang bikin statistik jadi fun kaya gitu??” Kalau ada anak biostatistik yang belum nonton, WAJIB NONTON! (lebay) Hehehehehe… Itu ada banyak sih videonya, jadi coba aja yang mana yang kira-kira menarik topiknya. Trus bisa juga coba mainin bubble chart nya 😀 Siapa sangka beberapa tahun kemudian aku bisa ketemu langsung sama beliau dan jadi mahasiswanya? 😉

Sebenernya masih banyak mata kuliah dan hal-hal yang berkesan selama masa-masa menuntut ilmu di FKM UI, khususnya di Dept. Biostatistik, tapi ntar jadi kepanjangan kalau ditulis semua sekarang. Jadi… nantikan tulisan berikutnya ya! 😉

Stockholm, April 2015 ❤

Alicia

Advertisements
7

My Favorite Entries in Eurovision 2015 (Updated)

Let me clarify. I’m no music expert and this year is the first time I’m fully exposed to Eurovision Song Contest. But so far the experience has been so pleasant. I mean, there are many songs I like. I honestly don’t know what the criteria to win ESC is and some of the songs I’m going to present here are said to ‘will not be able to win’, or ‘not a Eurovision song’, but well… I don’t care 😀 So, here the list goes*… (in no particular order)

*not including songs from Russia, Sweden, Norway, Azerbaijan, Australia, San Marino yet. Either because the official videos/songs haven’t been released/chosen by the time this post is written

  • Italy: Il Volo – Grande Amore

The first time I listened to this song I melted instantly. Their voices reminded me of some of my favorite Italian singers: Il Divo, Andrea Bocelli, especially. And they were so young! How could they have such beautiful voices??? This song can win, in my opinion. Go Il Volo! XD

  • UK: Electro Velvet – Still in Love with You

Seeing Melodifestivalen 2015 had made me thought that the national selection process for Eurovision must have been done that way in every country (open selection). Apparently, that’s not the case of UK. According to what my friends told me, Eurovision’s entry for UK has always been chosen by BBC and the same goes for this entry. In the past few years, UK had been struggling in this competition, so many people might expect more from this year’s entry. Honestly I like this song. The video clip, especially. It’s funny :)))) (for me) And I like that the lyrics have some kind of ‘public health messages’ on it :)))))

Don’t go out in the pouring rain
You might get wet, I’d be upset

You’re bound to get sneezes
Or nasty diseases
Take good care when I’m not there
I’m still in love with you

While I’m on vacation
You be a good patient
Take your medication
I worry so each time I go

Whoever wrote this song must have been quite health-conscious. Or was it related to the famous health system in the UK? We’ll never know 😛

  • Cyprus: John Karayiannis – One Thing I Should Have Done

I first knew this song from my Cypriot friend (Hi Marios! If you read this blog :)))) and I immediately like it! Apparently that was not enough to convince him that I like this song because of the song itself and not because I have a friend from Cyprus ^^’ (the singer is also cute, by the way 😛 ) Well, even my friend thought that this kind of song was not Eurovision song, but anyway….

Actually, I prefer his first arrangement (the one he performed in Cyprus’ final) rather than this new arrangement. But it might be ‘too plain’ for Eurovision’s entry so they might have changed it a little bit (more strings in the latest version). Anyway, good luck for Cyprus! 😀

  • Slovenia: Maraaya – Here For You

When I first watched this video I was kinda like… 😐 And the singer’s voice was… unusual. And what’s with the dancer??

But then I started to like this song and I think this song is really great!! The pianist was really playful and the music was great! Kind of song I really like. Although I’d rather have a real violinist playing in the background rather than the dancer who acted like she played the violin ^^’ Just FYI, according to their official website, the singer & the pianist are married (how cute is that? :3)

  • Estonia: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye To Yesterday

I never thought I would be really paying attention to this country’s entry but this song is great! Their musical style reminded me of my favorite band back in Indonesia – Naif, and also of Kings of Convenience (I don’t know if that’s correct, though). Nothing more I could say about this song, but this is another song I can fully enjoy so far 🙂

  • Greece: Maria Elena Kyriakou – One Last Breath

I had been hesitating to write about this, actually because I know my view will be heavily biased ^^’ and so I didn’t include this entry when I first published this. And like the Slovenian’s entry, when I first listened to this song, I was like… :/ It’s supposed to be a sad song, but this song can’t immediately tear my heart apart ❤ I need to listen really carefully and relate to some sad moments in my life (i.e. when I’m learning statistics, which makes me want to beg anyone to take me out of the fiery hell of statistics) to finally appreciate this song. Well, honestly, what I like from this entry is not the song per se, but rather the singer herself. I admire her. She has beautiful voice and impressive track records behind (check her Spotify also!). So, anyway. She’s on my list as well. (I told you this one would be heavily biased! 😛 )

So… here’s my list! What’s your favorites for Eurovision 2015? 😉

P.S. Sweden has finally chosen its entry for Eurovision 2015 when I updated this post! Perhaps I’m gonna write about it in the other post! 😉

0

About Eurovision and Melodifestivalen 2015

Before I came to Sweden, I honestly thought that Swedish’s (pop) songs were not really my thing. I had no interest, at all. But it was all changed when my friends introduced me to Eurovision and Melodifestivalen. At first I thought Eurovision was a competition among European countries in science and technology, or a broadcasting company that spread across Europe. But no. It was actually a song contest among European countries (and the song has to be original, no less). And Melodifestivalen is a national competition to select Sweden’s entry for Eurovision. Do you see just how far I was from the truth? ^^’

The first selection for Melodifestivalen this year was held at the beginning of February. It was Saturday night, and I was struggling alone in my room trying to finish my home exam for the first course in the spring semester when my best friend announced that he was about to watch the first semifinal for Melodifestivalen this year. Can you guess what happened next? Yep. I abandoned my exam and ended up watching it ^^’ *no surprise here*

So for each semifinal there were 7 entries competing for 2 positions to go directly to the final and 2 others to go to second chance round. In this very first semifinal, my favorite song, didn’t even make it to the second chance round! Ooooohhhh I was so disappointed!

My favorite song from the 1st semifinal of Melodifestivalen – I’ll be Fine by Molly Pettersson Hammar. For me this is the only good entry that night 😛

This is another entry that made my friends and I :)))))))))))) a lot:

Hello Hi by Dolly Style. Cute, aren’t they? XD This kind of appearance might be usual in Asian countries, but seeing it here really took it to another level :)))

I didn’t watch the 2nd semifinal because I had a gathering with Kampung Stockholm Perjuangan (Temu Musim Cinta ❤ ) But the day afterwards, my friends who watched it seemed to be bewitched by this following performance and in no time, we became huge fans:

Möt mig i Gamla stan by Magnus Carlsson. If you ever read this, Magnus, worry not, you have a huge fan-base here in Stockholm XD XD XD

The 3rd semifinal was probably the most interesting, because my friends and I watched it on a cruise!!!! (Which gave us chances to criticize every single performance together 😛 ) I couldn’t say much about this week’s performance. No particular favorites, but perhaps the following 2 were okay (although at that time we were like…. seriously? ^^’ ) :

I See You by Kristin Amparo. Like Adele?

Bring Out the Fire by Andreas Weise. I didn’t fancy the ‘dum dum dum’ at first, but later I thought it was OK >:D

Both entries went to second chance round, although none of them made it to the final.

Anyway, here’s the winner for the 3rd week:

Jag är fri by Jon Henrik Fjällgren. I have to admit that his performance was the most unique of them all (on the 3rd week), but the flying backing vocals/dancers really scared the living daylights out of me.

The last semifinal (4th week), was, I think, the best semifinal throughout this year’s Melodifestivalen. Although I was sad that one of my favorite songs didn’t make it to the final 😦

Black Swan by Caroline Wennergren. This is the BEST performance for me for that week! Too bad she didn’t even make it to the second chance round 😦

But at least one of my favorites made it to the second chance and even to the final! XD

Guld och gröna skogar by Hasse Andersson. I know many people dislike this performance, but this is one of the songs that could make me happy and smile whenever I listen to it 🙂 Reminds me of summer and how I’m looking forward to it! And I like the performance as well! Especially since there’s a violin involved 😛 and green trees. lots of green trees 😛

This is another performance that made it to second chance round and eventually to final (after winning a duel against Dolly Style):

Make Me (La La La) – Dinah Nah. I kinda like this song, it’s good for dancing, don’t you think? :))) Although I know that my friends wouldn’t agree. Hahahahaha. But she made it to the final, anyway 😛

The following performance is… ah. How should I say it? I didn’t like it at first, but then the song got stuck in my head for days :)))

Don’t Say No – Midnight Boy. I hate this song at first. I hate the performance. But I have to say that compared to many of the previous week’s performers, this guy had a control over his vocal quality (yeah, the others were that bad sometimes). But I strongly suggest that you don’t watch the video. Just. Listen. :))))

I still have a lot to be written about Melodifestivalen and Eurovision but I’m gonna stop here now 😛 (otherwise this will be an endless post). Next week the final will be held in Stockholm and I’m soooo looking forward to it! 🙂 So… see you in the next post!

0

Question #4 Answered! How cold would it be in Sweden? Will I ever get… cold?

Waktu pertama dateng pas summer, suhunya aja udah belasan derajat. Masuk musim gugur, suhunya berkisar antara 5-10 derajat. Pas musim dingin, suhu terendah yang aku rasain di Stockholm itu -7 derajat tapi real feelnya -15 derajat. Tapi katanya sih udah 2 tahun ini musim dingin di Stockholm ga parah-parah amat, cenderung ‘mild’. Ya okelah. Sebenernya ga ada masalah sih sama udara dingin asal pake bajunya bener. Yang agak masalah itu sebenernya pas di kamar asrama. Karena aku males pake jaket di kamar, sedangkan kamarku pemanasnya ga begitu baik (ditambah posisinya di lantai 9 pula). Jadilah terpaksa aku pake pemanas ekstra, yang mana bikin udara kering banget, Jadi kulitku pun ikutan kering.

Sebenernya selama di sini alhamdulillah aku jarang banget sakit. Paling flu 2-3 kali, itu pun cuma 1 yang bener-bener gara-gara udara dingin (kedinginan dalem kamar dan ga nyalain pemanas). Sebenernya yang lebih ganggu bukan flunya sih… Tapi ternyata aku tu orangnya sensitif sama udara dingin. Jadi kadang alergi gitu, bikin gatel di kulit, padahal keliatannya ga kering kulitnya. Rebek dah.

Tapi ya alhamdulillah disyukuri aja… Toh sebentar lagi musim semi akan datang dan udara akan mulai menghangat 😉

Semoga :p

0

Creamy Salmon Pasta with Garlic

Waktu jalan-jalan ke Tallinn minggu lalu, aku dan temen-temenku makan siang di suatu cafe random gitu. Waktu itu aku mesen garlic salmon pasta dan ternyata itu wuenak bhuanget dan terus kebayang-bayang sampe beberapa hari setelahnya. Untungnya di minggu berikutnya salmon lagi diskon di supermarket langganan (ibu-ibu banget yak?), akhirnya nyoba bikin deh! Resepnya dimodifikasi dari sini, tapi kalo buat salmonnya aku ngikutin cara di sini. Emang ga 100% kaya bayangan sih, tapi yang penting ada salmon, ada garlic, sama ada pastanya. Huehuehuehuehue

Creamy Salmon Pasta with Garlic

Bahan-bahan:

  • 375 gr salmon (aku pake yang frozen soalnya murah :P)
  • air jeruk nipis
  • garam
  • lada hitam
  • minyak zaitun
  • pasta
  • 2-4 siung bawang putih, cincang
  • 1 sdm mentega
  • 10 ml tepung terigu
  • 250 ml double cream
  • keju parut (macam parmigiano) secukupnya
  • pesto (jika suka)

Cara membuat:

  1. Panaskan oven (api atas bawah) hingga mencapai suhu 230 derajat celcius.
  2. Jika menggunakan salmon beku, defrost selama 5 menit, kemudian marinade dengan air jeruk nipis
  3. Alasi loyang dengan aluminium foil
  4. Lumuri salmon dengan minyak zaitun, taburi dengan garam, lada hitam, dan bawang putih.
  5. Panggang salmon selama 8 menit (bergantung pada ketebalan salmon: untuk 1 inci, lama waktu panggang sekitar 8 menit)
  6. Rebus air untuk pasta, masukkan sekitar 2 sendok teh garam, tunggu hingga mendidih
  7. Masukkan pasta, masak sesuai waktu yang disarankan (untuk spaghetti biasa sekitar 8 menit)
  8. Tiriskan, berikan sedikit minyak zaitun agar tidak lengket
  9. Di panci yang sama, lelehkan 2 sdm mentega
  10. Tumis bawang putih hingga harum
  11. Masukkan terigu, aduk rata selama 1 menit
  12. Masukkan krim, didihkan
  13. Tambahkan keju secukupnya
  14. Kecilkan api, masukkan pasta, aduk rata. Tambahkan garam/krim/air bila perlu.
  15. Sajikan bersama pesto dan salmon

Untuk 3 porsi

Beginilah kira-kira hasilnya: (kalau kurang meyakinkan harap maklum, tapi percayalah, tidak akan ada masakan yang pernah salah dengan salmon :P)

Creamy salmon pasta with garlic

Selamat mencoba! 😉

0

Question #2 Answered! How to throw used oil?

Sebenernya selama di sini jarang-jarang sih masak pake minyak yang sampe banyaaak banget alias goreng-goreng gitu. Bahkan hampir ga pernah. Cuma sekalinya masak goreng-gorengan (itu juga lebih tepatnya temen yang masakin sih :p ), ternyata minyaknya dibuang ke tempat cuci piring aja tuh. Heuuuu… Ga tau sih boleh apa ngga sebenernya tapi ya kumaha atuh? >.<